Settlen in Montréal - Reisverslag uit Montréal, Canada van Jari Werkhoven - WaarBenJij.nu Settlen in Montréal - Reisverslag uit Montréal, Canada van Jari Werkhoven - WaarBenJij.nu

Settlen in Montréal

Door: Jari van Werkhoven

Blijf op de hoogte en volg Jari

19 Januari 2016 | Canada, Montréal

In december 2014 kreeg ik te horen dat ik op exchange zou gaan naar Montréal. Meer dan een jaar later ben ik aan dit voor kort nog onwerkelijke avontuur begonnen. Op het moment dat ik het vliegveld van Montréal verliet was het in Nederland al 2016, hier kon ik nog zes uur lang genieten van 2015. Oudejaarsavond is een hele bizarre avond om aan te komen. De straten waren verlaten en bijna alle studenten waren elders vakantie aan het vieren. Gelukkig was ik via Milou een Nederlandse wie ik het huurcontract heb overgenomen, al in contact gekomen met Seger, een Nederlander die hier twee semesters op exchange is. Met hem en een groepje mensen andere exchange van ben ik naar een (vrij obscure) underground party gegaan. De perfecte vuurdoop in the Montréal night life! Maar om een uur of drie Canadese tijd lag ik er wel echt totaal af. Op dat moment was ik namelijk al meer dan 24 uur op. Wat ik overigens zeer rustgevend vond was dat ik geen enkele vorm van vuurwerk heb gezien noch gehoord.

De eerste dagen had ik het rijk voor mij alleen in mijn prachtige huis op 4280 Rue Saint Urbain in de levendige wijk Plateau de Mont-Royal. Het huis is echt bizar mooi, ik was aan het begin haast bang om apparaten en voorzieningen aan te raken. De locatie is ook prima, de campus is op 20 minuten loopafstand en alle voorzieningen zijn om de hoek. Bovendien ligt vrijwel direct achter mijn straat het bekende Parc du Mont Royal. Aan deze berg dankt de stad namelijk haar naam. Tijdens deze eerste dagen had ik alle tijd om rustig de omgeving te verkennen en allerlei dingen te regelen die geregeld moesten worden. Ik heb nu een Canadees telefoonnummer, een Canadese bankrekening en mijn Iphone heeft weer een scherm zonder barsten. (De reparatie was 100 euro goedkoper dan in Nederland) Ik probeer het meeste in het Frans te regelen, maar het Engels is altijd een goede back-up.

De stad heeft me meteen een heel fijn gevoel gegeven. Montréal voelt wel als een miljoenenstad qua allure en gebouwen maar absoluut niet qua drukte en gehaastheid. Ik denk dat het vooral komt doordat er niet zoveel auto’s rijden. Het centrum is een bizarre mix van wolkenkrabbers en traditionele gebouwen met Franse invloeden. De dikke laag sneeuw die hier ligt laat alles er natuurlijk nog mooier uitzien. Ik las op TVA Nouvelles (De Quebecoise nieuwszender die ik dagelijks probeer te volgen) dat de stad Montréal jaarlijks 200 miljoen begroot voor het sneeuwvrij maken van de wegen. Zie onderaan voor enkele foto’s die vast duidelijker kunnen overbrengen wat ik probeer uit te drukken in woorden.

In de eerste week was er Winter Introduction voor de Winter term exchange students van 2016. Dit was zeker niet zo uitgebreid als aan het begin van het collegejaar, maar er was iets. De introduction was dé gelegenheid om mijn fellow exchange students te ontmoeten en obsessief op Facebook te bevrienden. Dat eerste weekend hebben we het er meteen goed van genomen in het nachtleven van Montréal. Daar was vooral de pubcrawl uitermate geschikt voor. Het gaafste was een skatersbar waar een skatering in de bar is gebouwd. Deze week heeft allerlei verschillende Facebookchats opgeleverd om afspraken te maken voor fun nights in Montréal.

Langzaam maar zeker is mijn echte leven als McGillian ook begonnen. De campus is echt wonderlijk mooi, het heeft ergens wel iets weg van Zweinstein. De sfeer op campus motiveert me echt om hier hard te studeren, al heb ik het tot op heden vooral druk gehad met sociale activiteiten. Ik volg een mooie mix van twee Engelstalige een twee Franstalige vakken. De professoren zijn inspirerend en zeer kundig. Daarom voelt het echt als een voorrecht om aan deze universiteit te mogen studeren.

Gisteren ben ik teruggekomen van een weekendje skiën op Mont Sainte-Anne, het grootste skigebied van Québec. Dit was supergaaf. Het skigebied was niet echt groot vergeleken met skigebieden in de Alpen maar voor een weekend was het perfect! Het gaafste was dat je een prachtig uitzicht op de Saint Lawrence rivier had. In de avonden hebben we in onze condo’s (appartementen) mooie feestjes gebouwd. Onze condo is niet helemaal ongeschonden uit de strijd gekomen, op zondagmorgen hadden we een gebroken toilet en een toilet die niet meer doortrok.. Verder heb ik mijn reputatie van dingen kwijt raken weer waar gemaakt. De sleutel van het huis in Montreal ligt waarschijnlijk nog ergens op de blauwe piste. No big deal, want een sleutel kopiëren kostte slechts 3 Canadian dollar.

Gisteravond is David, mijn Hongaarse huisgenoot, eindelijk ook ingetrokken. McKenna, mijn Amerikaanse huisgenoot is gelukkig al anderhalve week aanwezig. Helaas heeft zich nog geen huurder aangediend voor de vierde kamer. Maar inmiddels zijn we dus met drie en kan het alleen maar beter worden! Zo meteen hebben we een mooi huisavondje met zoals David het noemt cheese, wine and bonheur! La vie Montréalaise est merveilleuse! À bientôt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jari

Actief sinds 30 Dec. 2015
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 1057

Voorgaande reizen:

31 December 2015 - 30 Juni 2016

Exchange Montréal

Landen bezocht: